Codestarter | De klas als muziekcomputer De klas als muziekcomputer
De klas als muziekcomputer
Kan een klaslokaal een computer zijn? Die geprogrammeerd kan worden? Dat kan! Probeer het uit met je eigen klas.
Ill01 klaslokaal weeranders

Kan een klaslokaal een computer zijn? Die geprogrammeerd kan worden? Dat kan! Probeer het uit met je eigen klas. 

Een computer kan zelf niets bedenken. Alles wat een computer doet, moet worden geprogrammeerd. Een computerprogramma is een lijst met instructies die de computer uitvoert. Hoe dat werkt, ervaart de klas in deze groepsactiviteit.

Nodig:

  • Lokaal
  • Groep kinderen
  • Regelkaarten
  • Eventueel: Digibord 

Stap 1: Wat gaan we doen?

De klas wordt als muziekcomputer geprogrammeerd. Een computer voert alleen de regels uit die hij binnenkrijgt. De leerkracht is de programmeur, die geeft de computer(de kinderen) regels, zij doen precies wat de programmeur ze opdraagt. Het lokaal met de leerlingen erin is de computer. En als je de deur openzet, is dat de speaker!

Stap 2: Aan de slag!

  • Wijs  een leerling aan die regel A uitvoert. Dit is de dirigent, deze leerling blijft de hele opdracht regel A uitvoeren. Oefen dit door een keer door START en STOP te zeggen.
  • Gaat dit goed? Laat de rest van de klas regel B uitvoeren. De dirigent blijft regel A uitvoeren. (Alle kinderen klappen nu in hun handen bij 2. Laat de dirigent doortellen tot iedereen het te pakken heeft en het regelmatig klinkt.)
  • Gaat dit goed? Verdeel de klas in twee groepen. Groep 1 blijft regel B uitvoeren. Groep 2 krijgt regel C.  De dirigent blijft regel A uitvoeren.
  • Gaat dit goed? Verdeel de klas in drie groepen. Groep 1 krijgt regel B. Groep 2 krijgt regel C en Groep 3 krijgt regel D.  De dirigent blijft regel A uitvoeren.
  • Doe de deur open: de klas is een muziekcomputer!

Laat onderstaande regelkaarten zien op het digibord of print ze uit en geef ze aan de leerlingen.

Stap 3: Hoe werkt het?

Leg uit aan de klas:

Wat heeft muziek maken te maken met programmeren? In deze oefening hebben we een muziekprogramma geschreven. Zoals eerder gezegd is programmeren instructies geven aan een computer. De programmeur was de leerkracht die de instructies had bedacht. Een computer geef je op eenzelfde manier instructies. Als je de taal van de computer spreekt, kun je de computer alles laten doen wat jij wilt!

Stap 4: Leerlingen programmeren zelf

Kies een leerling uit die jouw rol als programmeur overneemt. Deze leerling mag nieuwe regels bedenken en de muziekcomputer programmeren.  

Extra ideeën:

  • Je kunt nieuwe geluiden bedenken.
  • Je kunt sneller of langzamer tellen.
  • Je kunt tot 8 tellen in plaats van tot 4.
  • Instructies toevoegen met (muziek)instrumenten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tip: Je kan deze laatste opdracht ook in kleinere groepen laten uitvoeren en na afloop de muziekprogramma’s aan elkaar laten horen!

Extra informatie

Bovenstaande oefening is een rollenspel om te laten zien hoe je een computer kunt programmeren. De programmeur is in eerste instantie de leerkracht die vertelt wat de kinderen moeten doen. Later programmeren de leerlingen mee.

Leerlingen kunnen in deze oefening prima de rol van computer spelen. Maar er zijn wel verschillen tussen een echte computer en wat ze in deze oefening hebben gedaan. Het is interessant dit te bespreken met je klas!

  • Een computer ‘weet’ niets. Je kunt hem dus niet vragen om tot vier te tellen, zonder dat je hem precies vertelt hoe dat moet.
  • Een computer doet altijd precies wat jij hem vertelt, zonder nadenken of vragen stellen.
  • Een computer kan niet alles. Wat een computer kan, hangt af van welke apparatuur erop is aangesloten. Een computer met alleen een scherm en een toetsenbord, kan alleen pixels laten branden.
  • Een computer is razendsnel. Hij kan meer dan een miljard opdrachten uitvoeren in één seconde.
  • Een computer heeft geen idee wat hij doet. De programmeur (en de gebruiker) bepalen wat de betekenis is van wat de computer doet.
  • Een computer leert niet van zijn fouten. Als hij fout geprogrammeerd is, zal hij die fout altijd maken.
  • Een computer spreekt wel een taal, maar die is niet zo menselijk als een mensentaal. Je moet een computer eerder zien als een dashboard. Elke instructie is dan hetzelfde als een knopje aan of uit zetten, of verstellen.


Waar kun je dit leren?

Dsc 0087%281%29

RobotWise lesprogramma - vakoverstijgend met robotica

Waar:

Heel Nederland

Noord-Holland

16265214 1904164873153227 7334432915351227157 n

RobotWise naschoolse activiteiten

Waar:

Heel Nederland

Noord-Holland

Img 9757

Robot Partijtje

Waar:

Heel Nederland

Dsc 0079

Robot Playground in de ZOMERvakantie - RobotWise

Waar: Amstelveen

Noord-Holland

Pw8 codestarter cym woerden programmeren voor kinderen

Programmeren voor kinderen in Woerden

Waar: Woerden

Utrecht

Zuid-Holland

Image

Ouder en Kind workshop Mindstorms

Waar: Delft of op locatie

Zuid-Holland

Image

Workshop LEGO Mindstorms

Waar: Delft of op locatie

Zuid-Holland

Image

Workshop LEGO WeDo

Waar: Delft, of op locatie

Zuid-Holland

Image

Kinderfeestje Programmeren met LEGO Mindstorms EV3

Waar: Delft, of op locatie

Zuid-Holland

Image

Kinderfeestje Programmeren met LEGO WeDo

Waar: Delft, of op locatie

Zuid-Holland

Designathon afval

Designathon over Afval

Waar: Op Scholen

Gelderland

Utrecht

Noord-Holland

Zuid-Holland

Designathon

Designathon over Robots

Waar:

Gelderland

Utrecht

Noord-Holland

Zuid-Holland

2016 02 26 10.51.56

LEGO Challenge cursus

Waar: Noordwijk, Den Haag, Oegstgeest en Voorschoten

Zuid-Holland

Onder embargo

Onder Embargo

Waar: Op locatie

Heel Nederland

Knuffeldrones

Knuffeldrones

Waar: Heel Nederland

Heel Nederland

Collage algemeen

Cubiss Makersbuzz

Waar: Heel Nederland

Heel Nederland

Noord-Brabant

Fotocodestarteractiviteit

Programmeren mOway-robots

Waar: Op uw school

Noord-Holland

Cursus scratch woerden 320x240

Programmeren voor kinderen van 11 tot 13 jaar

Waar: Woerden

Utrecht

Cursus scratch woerden 320x240

Programmeren met Scratch voor kinderen vanaf 8 jaar

Waar: Woerden

Utrecht

Bomberbot game

Leer spelenderwijs programmeren met Bomberbot (groep 5 t/m 8)!

Waar: Op school of thuis

Heel Nederland

Logo

Programmeren voor kinderen

Waar:

Heel Nederland

Coderdojo15 2

CoderDojo

Waar: Bij jou in de buurt

Heel Nederland

Logo mindstorms ev3

Basiscursus Programmeren met Legomindstorms

Waar: Weesp

Noord-Holland

Open dag 15022014 foto anna helfrich %289%29

Lego Mindstorms

Waar: Groningen, Dirk Huizingastraat 13

Groningen

Friesland

Drenthe

3d printen startupkid

Startupkid

Waar: Groningen, Schuitendiep 3

Groningen

Friesland

Drenthe

Ftc2

Team Earthquakers voor de First Tech Challenge

Waar: Groningen, Dirk Huizingastraat 13

Groningen

03012014 foto anna helfrich %287%29

First Lego League Team: Earthquakers

Waar: Groningen, Dirk Huizingastraat 13

Groningen

Drenthe

Djo vrijdagavond 24102014 foto anna helfrich %2810%29

Arduino cursus 12+

Waar: Groningen, Dirk Huizingastraat 13

Groningen

Friesland

Drenthe

Djo vrijdagavond 24102014 foto anna helfrich %2818%29

Arduino cursus 7+

Waar: Groningen, Dirk Huizingastraat 13

Groningen

Friesland

Drenthe

20150917 192034

Codestarter Codeclub!

Waar: Groningen, Dirk Huizingastraat 13

Groningen

Friesland

Drenthe

Groen bg

Cursus programmeren in Computercraft

Waar: Amersfoort

Utrecht

Groen bg

Cursus Gamemaker

Waar: Amersfoort

Utrecht

Groen bg

Cursus programmeren in Scratch

Waar: Amersfoort

Utrecht

Lego birthday

LEGO verjaardagsfeest

Waar: Amsterdam, Amstelveen

Noord-Holland


Deel dit artikel: